Je wilt het liefst zoveel mogelijk klanten kunnen bedienen. Dat is, bijvoorbeeld, in de horeca geen probleem: klanten betalen direct. Maar wat nu als klanten bij jou een handgemaakte tafel bestellen? Of een pallet drukwerk? Dan is het vaak betalen bij aflevering. En dát kan nog wel eens mislopen. Dat is lang niet altijd de schuld van de klant. Het kan zijn dat jij de factuur naar het verkeerde (mail) adres stuurt of dat er bij de klant een misverstand is door een wisseling van personeel. In dit soort gevallen wordt de factuur, meestal, na een telefoontje alsnog snel betaald. Maar wat nu als dat niet gebeurt? Als je een factuur stuurt, herinneringen stuurt, zelfs dreigt met een deurwaarder en betaling blijft alsnog uit? Dan kun je, op een gegeven moment, niets anders doen dan je verlies te nemen. Dat is natuurlijk niet wat je wilt.

Hoe voorkom je dit soort ellende?

Wil je voorkomen dat klanten niet (kunnen) betalen? Dan is het verstandig om een kredietverzekering af te sluiten. Deze verzekering zorgt ervoor dat geen enkele factuur onbetaald blijft. Dat is alvast een hele geruststelling. De kredietverzekering vergoedt onbetaalde facturen en zorgt ervoor dat achterstallige betalingen worden geïnd. Je kunt er dan op rekenen dat je altijd betaald krijgt voor je diensten en/of producten.

Maar er is meer: je kunt dankzij deze verzekering de kredietwaardigheid checken van potentiële klanten. Je weet dan zeker dat de order die geplaatst wordt ook betaald kan worden.

Wat zijn de gevolgen als klanten niet betalen?

Het kan zomaar zijn dat één grote, onbetaalde factuur ervoor kan zorgen dat je bedrijf failliet gaat. Natuurlijk wil je dit te allen tijde voorkomen. Maar dat is nog niet zo gemakkelijk. Zo kun je best proberen geld apart te zetten om dit soort gedoe te voorkomen, maar soms moet er geïnvesteerd worden en moet juist dat geld gebruikt worden. Betaalt één grote klant dan niet, dan is de ellende niet te overzien. Je moet nog steeds de huur of de hypotheek van je pand betalen, je medewerkers willen hun salaris (en jij ook) en jouw leveranciers zitten ook op hun geld te wachten. Kun je al deze zaken niet betalen? Dan is een faillissement soms niet meer af te wenden.

Comments are closed.